Vijf colleges voor (aankomend) sociaal ondernemers, kunstenaars en andere en belangstellenden

Aangeboden door De Vrije Hogeschool en Kunstenhuis Idea

Een onderneming starten? Dit kan door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Je bent dan ondernemer. Maar wat doet je precies als ondernemer? Een product in de markt zetten? Daarmee geld verdienen? Of is ondernemerschap nog iets meer? In een vijftal interactieve colleges onderzoekt Nederlands bekendste culturele econoom, Arjo Klamer, wat sociaal ondernemerschap is. Het eerste college begint met vraag: wat is economie? De Zuidas in Amsterdam of Abrona in Zeist? In het tweede college bespreekt Arjo Klamer wat er achter het dominante beeld van winstmaximalisatie zit. Hoe zou de economie zo gereoganiseerd kunnen worden dat menselijkheid en duurzaamheid voorop staan? In het derde college verkent Arjo de verhouding tussen economie en ethiek. In het vierde college gaan we aan de slag met de vraag: wat zijn jouw eigen idealen in ondernemen? In afsluitende college bespreekt Arjo inspirerende voorbeelden van sociaal ondernemerschap in de 21e eeuw.

Arjo klamer is professor culturele economie aan de Erasmus Universiteit en auteur. en visiting professor aan de UvA. In zijn recente boek Doing the Right Thing, introduceert hij een waarde-gedreven benadering van de economie

Home

De collegereeks sociaal ondernemerschap biedt:

– inzicht in sociaal ondernemerschap

– kritisch denken over de economie

– inzicht in je eigen denkbeelden over de economie en ondernemerschap

– Kennismaking mt een aantal economische begrippen

– De grondbeginselen de humane economie

De colleges zijn los te bezoeken.

Vanwege de aanwezigheid van 50 jongeren uit het AZC Zeist zullen ze in het Engels worden gegegeven.

Maandag 14 maart| Hoe te denken over de economie? Verkenning van het humane perspectief. 15.00-16.00 uur

De standaardeconomie gaat van uit mensen die kiezen in een omgeving van markten. De transacties in markten staan centraal. Met dat beeld bepaalt de moderne economische wetenschap het denken over de economie en ook het ondernemerschap en beleid. We kunnen de economie ook anders denken. We doen dat door te denken vanuit de leefwereld van mensen en ons te richten op waarden, op wat belangrijk is. Dan komt direct de natuur in beeld, en de cultuur. En dan zie we al gauw het belang van sociaal ondernemerschap.

maandag 14 maart
15:00

De Klinker

Tickets